Hoe verkoop je tweedehandskledij mét succes?

Zoals ik vorige week al aangaf in mijn blogpost #OOTD second treasure, zit tweedehands kopen en verkopen al een tijdje in de lift. Het is zelfs een echte hype geworden. Wat zo’n 10 jaar geleden nog taboe was, is nu helemaal HOT. Ik moet eerlijk zijn, soms moet er een drempel overwonnen worden maar als je je aan mijn tips houdt dan kan er weinig mislopen. Over de verkoop van tweedehands kledij kan veel gezegd worden, maar het grootste voordeel is dat je een deel van je centjes terugverdient en je er nadien gewoon terug mee kan shoppen om de kleerkasten weer aan te vullen. De tijd dat volle zakken kledij werden doorgegeven tussen neven, zussen of buren is wat voorbij, het is allang geen schande meer om er iets voor terug te vragen. Hé het is voor iedereen crisis toch?

Waar verkopen?

  1. Facebook
    • facebook telt onnoemelijk veel groepjes waar je je kledij kan verkopen. (Let wel, er bestaan verkoop- en koopgroepjes. Lees goed de omschrijving van het groepje voor je zomaar vanalles begint te verkopen)
    • Groepen per merk of winkel: Filou kleding, Filou&woody groep, zara kids, Fred&ginger, JBC, Next,…
    • Groepen waar verschillende merken welkom zijn, doch in 1 bepaalde stijl: Minibo (urban), Funky children’s clothing (retro getint), Anders dan Anders *new* (ADA-merken), designers for kids (enkel designer labels), hip around the clock (kleurrijke kledij),…
    • Veilinggroepen: veilingen zijn leuk, little feet and accessoires…
    • Groepen per regio: West-Vlaamse kinderspullen,…
    • Eigen verkoopgroep: je maakt je eigen verkoopgroepje aan en verkoopt er alles wat je maar wil verkopen. Bij mij is dit “ridders en feeën”.
  2. Tweedehands.be of Kapaza
  3. Beurzen
    • Gezinsbond: In elke gemeente kun je er wel 1 vinden. Je staat zelf in voor de verkoop van de spulletjes. De prijzen liggen er wel vrij laag. De winst is volledig voor de verkoper.
    • Second(hand)made: Een beurs voor wie niet graag tijd steekt in de verkoop en toch een grote doelgroep wil bereiken. De verkoop gebeurt door de organisatie. De beurs gaat door op 15/10/2017 en je kan er alles over lezen op de blog van Liesellove.
  4. Verkoop door derden
    • (Online)winkel: je brengt je spulletjes binnen en ze worden online of ter plaatse verkocht. Na de verkoop wordt een percentage gestort. Bv. Nounours , happily ever after, ronde tweeVintykids.com

Hoe verkopen?

Met beurzen en verkoop door derden heb ik geen ervaring, dus ga ik mij toespitsen op het verkopen via facebook en tweedehandssites.

Algemeen 

  1. Verkoopprijs: meestal is deze tussen 1/2e en 1/3e van de aankoopprijs. Hou rekening met de staat en wanneer je het aankocht. (Kledij dat je verkoopt van het huidige seizoen en in perfecte staat worden aan een hogere prijs verkocht dan een gepluisde trui van 3 seizoenen terug) Ook het merk kan voor een hogere verkoopprijs zorgen. (Filou wordt vaak nog voor een hoge prijs verkocht. Er is veel vraag naar en dat wordt dan ook wat uitgebuit. Designermerken zoals Morley en Simple Kids behouden ook langer hun prijs omdat er vaak collector-items tussen zitten en de kwaliteit ook goed is) Bekijk gelijkaardige artikels om de juiste prijs te kunnen inschatten.
  2. Verkoop niet wat je zelf niet zou kopen. Bekijk de kledij kritisch en wees eerlijk met jezelf. Broeken waarvan de knieën versleten zijn of kleedjes waar er grote gaten inzitten verkoop je niet. Punt. Wil je het toch wagen, wees dan eerlijk in je beschrijving en prijs. Neem foto’s van de details. Probeer niet te verdoezelen.
  3. Verkoop op het gepaste tijdstip. Winterkledij verkoopt het best vanaf de zomervakantie en zomerkledij vanaf de kerstvakantie.
  4. Wacht niet te lang om je kledij te verkopen. Zodra te klein, verkopen die handel. Hoe sneller je verkoopt hoe hoger de verkoopprijs.
  5. Reageer zo snel mogelijk bij interesse anders is de vogel al gaan vliegen.
  6. Zet altijd de juiste kledingmaat in de beschrijving.
  7. Zet de prijs exclusief/inclusief verzending in de beschrijving. Bv 20 eur excl
  8. Neem foto’s in het juiste daglicht. Best niet ’s avonds of in fel licht. De kleuren moeten waarheidsgetrouw zijn.
  9. Neem genoeg foto’s. Veel foto’s geven meer vertrouwen bij de koper. Dit betekent namelijk dat je niks verdoezelt.

Facebook

  1. Zoek de juiste groep voor wat je wil verkopen. Welke merken wil je verkopen? Verkoop je liever aan mensen uit de buurt of wil je best tijd steken in het maken van pakketjes? Welke groepjes hebben de meeste leden, hoe meer leden hoe meer potentiële kopers.
  2. Lees de regels. Bij de meeste groepen mag je niet zomaar plaatsen op het prikbord, je zoekt het juiste album en plaatst daar je items in. Het voordeel daarvan is dat alles wat je plaatst nog lang daarna kan teruggevonden worden, voor mensen die specifiek een maat of merk zoeken verloopt dit  gemakkelijker en je vindt zelf je spulletjes gemakkelijker terug.
  3. Plaats een reactie onder je eigen artikel anders verschijnt het niet op het prikbord.
  4. Soms moet je je spulletjes eens “uppen“. Als het al een tijdje geleden is dat je het plaatste is het niet meer te zien op het prikbord. Door nog eens een reactie onder de foto te plaatsen komt je artikel nog eens tevoorschijn op het prikbord. En springen ze bij kopers weer eens in het oog. Doe het ook niet te vaak.
  5. Beschrijf je kledingstuk correct. Vermeldt de staat (nieuwstaat, goede gedragen staat, gepluisd,…) en wees eerlijk. Fotografeer dat klein vlekje of die pluisjes. Verdoezel het niet. Als je beschrijving eerlijk overkomt staan je kopers niet voor verrassingen en komen ze terug. Oneerlijkheid wordt afgestraft door kopers, ze melden dit ook aan de beheerders van de groep.
  6. Afkortingen: bij kopen en verkopen op facebook horen afkortingen. Dit zijn de meest voorkomende: ZGAN (zo goed als nieuw), OOTD (outfit of the day), up (gewoon een comment om je spulletjes weer bovenaan het prikbord te krijgen), O-O (afmeting oksel-oksel), excl (exclusief), incl (inclusief), rij (teken van interesse)
  7. Geef zoveel mogelijk al de juiste afmetingen mee in de omschrijving, zet er ook bij indien het groter of kleiner tailleert dan de opgegeven maat. Voor kledij is dit de oksel-oksel en lengte in cm. Voor schoenen is dit de binnenzoolafmeting in cm.

Tweedehands.be

  1. Plaats je kledij bij de juiste categorie. Klinkt logisch maar het is snel gebeurd dat een jurkje geplaatst wordt bij de truien of omgekeerd. Dit zorgt er natuurlijk voor dat kopers die zoeken op categorie je artikel gemakkelijker vinden.
  2. Om belachelijke biedingen te vermijden (of toch op zijn minst te verminderen) zet dan duidelijk in de beschrijving dat er enkel gereageerd wordt op een serieus bod. Om enkel serieuze kopers aan te trekken, vink dan het bieden NIET aan.
  3. Vraag om te reageren via mail, kopers die de moeite doen om te mailen menen het meestal ook serieus.
  4. Verwijs bij de omschrijving naar je eventuele verkoopgroepje op facebook met de juiste link of naar andere spulletjes die je te koop aanbiedt op de site. Misschien heeft de koper nog in meer interesse.

De verkoop afronden

Facebook

  1. Als er meerdere personen interesse tonen ga je het rijtje af. De eerste die reageert krijgt de eerst kans. Het is een ongeschreven regel dat gelijk welke reactie meetelt. Vaak is dat: interesse, rij of een vraag naar maat of detailfoto’s.
  2. Tag een persoon als die niet meteen terug reageert. Indien er geen reactie meer komt ga door naar de volgende. Wacht daar minstens 24 u mee, niet iedereen zit elk uur van de dag op facebook.
  3. Bespreek alle verdere details via PB (privé bericht= Messenger) en laat dit weten want soms is dit niet direct zichtbaar.

Tweedehands.be

  1. Bespreek via mail de verdere details af.
  2. Als je twijfelt bij een bod, reageer met een tegenbod via mail. Hou altijd een minimumprijs in je achterhoofd en wijk daar niet van af. Durf ook te zeggen dat de prijs een vaste prijs is.
  3. Reageert een persoon niet meer, dan kun je daar niet veel aan doen. Je hebt enkel een mail-adres en die zijn dus anoniem.
  4. Je kunt altijd iemand een slechte review geven als de verkoop afspringt of de afspraken niet worden nageleefd, maar dat doe ik dus nooit. Je weet nooit de achterliggende reden.

Algemeen

  1. Als de koper een andere prijs voorstelt durf daar neen op te zeggen. Maar blijf altijd beleefd.
  2. Bespreek hoe het artikel verzonden wordt. Per enveloppe of in een pakketje. Of misschien komt de koper het kledingstuk wel afhalen?
  3. Geef je rekeningnummer en vraag om te laten weten als het bedrag werd overgeschreven. Vraag eventueel om een bewijsje (soms gebeurt dat spontaan).
  4. Vraag meteen al het adres om de enveloppe klaar te maken. Kopers die al hun adres opgegeven hebben, zijn minder geneigd om een verkoop niet te laten door gaan.
  5. Als de koper langskomt om te kopen, zet je doos dan klaar. Misschien wil hij nog eens snuisteren. Vraag ook altijd om gepast geld mee te brengen.

 

Verzending of ophalingIMG_1233

  1. Tarieven:
    • Via enveloppe: kan het kledingstuk in een a4 enveloppe en is het niet dikker dan 3 cm dan verstuur je het zo (als de koper akkoord is). Ik kleef er altijd 3 postzegels op voor de zekerheid. De meeste verkopers vragen 2 à 2.5 eur voor een verzending met enveloppe.
    • via pakketje: maak je etiket aan via bpost parcel, betaal online en breng je pakketje naar een postpunt. Dit bedraagt 4 eur (met kortingscode- altijd bij de post te verkrijgen-3.60 eur)
    • bij twijfel pakketje of enveloppe of aantal zegels, bereken eens de prijs via de website van de post.
  2. Wacht altijd tot je het geld op je rekening ziet verschijnen voor je iets verstuurd. Ja ook als die persoon je reeds een bewijsje gaf.
  3. Ontvang je na 3 dagen nog geen bevestiging van betaling? Vraag dan beleefd of de koper al tijd gevonden heeft om te betalen. Dan valt de frank meestal. Wordt er nog niet betaald dan spreek je een uiterste betaaldag af met de afspraak indien deze niet gerespecteerd wordt het artikel weer te koop wordt aangeboden.
  4. Laat de koper weten dat je het geld ontving en ook wanneer het pakje op de post gaat.
  5. Personaliseer je pakje. Steek er een leuk briefje of een kleine attentie bij.
  6. Verstuur je via enveloppe? Steek eerst je artikel in een plastiekje voor je het in de enveloppe steekt, zodat het zeker niet nat wordt in de regen.
  7. Schrijf je eigen adres niet op de achterkant, maar dat van de begunstigde. Dit voorkomt dat te weinig gefrankeerde enveloppes terug bij jou terechtkomen.
  8. Vraag de koper om te verwittigen bij ontvangst.
  9. Hou je verzendbevestiging bij van de post (bij pakketjes) tot de verkoper het pakje afhaalt.
  10. Je kunt je pakketje volgen met het trackingnummer. Het is altijd handig om dit nummer ook aan de koper door te geven.
  11. Hou een schriftje bij met de verkochte artikels, namen van de kopers en de verkoopprijs. Als je meerdere artikels aan meerdere mensen verkoopt geeft dit duidelijkheid over hoever alles staat qua betalingen.

 

Ik probeer nooit op 1 paard te wedden. Meestal zet ik in meerdere groepjes te koop en maak ik reclame in de groepjes voor mijn eigen verkoopgroepje (lees eerst de regels! Bij sommige groepen mag dit niet en plaats altijd in het juiste album). Maar het is belangrijk dat je goed bijhoudt waar alles te koop staat en wis altijd de verkochte artikels! Ik verkoop vlot met deze tips en hopelijk jullie nu ook.

 

Hebben jullie nog tips? Misschien zag ik nog iets over het hoofd. Ik hoor het graag! En nu aan de slag…

Babs

img_0706

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s