Ja, ik ben een mama van 3!

Inderdaad, ik ben een fiere mama van drie bengels: Ferre (8), Vic (4) en Zoë-Jane (1.5). Vaak hoor ik “amai, dat is druk zeker?” of “Ik zou dat niet zien zitten hoor!”. Dan knik ik eens en glimlach, geen flauw idee wat ik er moet op antwoorden. Inderdaad het is soms druk en ja heel soms denk ik ook “waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen?”.  Klinkt dit raar? Misschien wel, maar ik denk dat er toch veel ouders zich hierin zullen herkennen. Of je nu 1 of 10 kinderen hebt, elke dag is een nieuwe uitdaging. En soms gaat dit vlot maar op andere dagen zijn de hindernissen al wat groter.

Ondertussen zijn we bijna 2 jaar een gezin van vijf en de drukte is met een vijfde verhoogd, maar ook de liefde is maal vijf. Stress en chaos is iets van elke dag hier en ja rommel ook. Water bij de wijn doen is hier geen zegswijze maar een manier van leven. Dat dit soms voor frustaties zorgt bij iemand van ons is zeker geen uitzondering maar als er dan zo’n klein kotertje je een knuffel geeft omdat je hem/haar blij maakte dan is dat natuurlijk vlug voorbij.

Maar hoe is dat nu om drie kinderen te hebben? Nieuwsgierig? Here we go…

  • Naar toilet gaan? Douchen? Was insteken?
    • “MAMA WAAR BEN JE?”
    • “Ik sta onder de douche”
    • “WAAAT?”
    • “IK STA ONDER DE DOUCHE!”
    • “MAMA, IK WIL OOK IN DE DOUCHE!”
    • Aaarrrgh
  • Ik heb een haat-liefde verhouding met mijn wasmachine. Ik vervloek het ding omdat hij maar was blijft spuwen maar als het stuk gaat dan is er grote paniek. Ken je gevoel dat de wasmand nooit leeg is? Ik ook niet!
  • Boodschappen doen mét kinderen= een kar vol kinderen meesleuren, de afdeling koeken wordt een attractie en je hebt niets mee van op je boodschappenlijstje. Boodschappen doen zonder kinderen= feest!!!! en ook een beetje rush want; oeps straks moet je aan school staan… maar eerst genieten van de proevertjes (dank u meneer Colruyt, ik had nog niet gegeten).
  • Avondritueel x 3. Elk hebben ze een eigen code om te kunnen slapen. Terwijl de jongste haar catwalk momentje opeist voor het slapengaan, moet de oudste zijn nachtlampje precies rood hebben (geen lichtrood, roze of oranje, neen rood) en kan de middelste nooit het juiste verhaal kiezen (die, of toch niet, neen mama die toch). Tuutjes en knuffelberen raken vermist net voor het slapengaan en ze eisen elk een “half uur langer opblijven dan…”. Maar het betekent ook drie keer nachtzoentjes geven, knuffels krijgen en “mama ik zie je graag” of “NEEEEEEEE, IK BEN NOG NIET MOE” kan ook dus.
  • Planning is mijn stokpaardje geworden. Opvang, maaltijden, buitenschoolse activiteiten, uitjes, kapper,… Elke maand weer een puzzel dat moet opgelost worden. Met mijn onregelmatige uren, de hobbies en avondschool van de papa en wat er nog overblijft van een sociaal leven maken we het onszelf niet gemakkelijk. Soms wordt er iets over het hoofd gezien, valt er wat in het water of staan we dubbel geboekt, niks is zeker… Laat ons zeggen dat het ons leven wat… euh spannend maakt.
  • Je hebt het gevoel dat je een gans jaar door kledij koopt. Er is er wel altijd eentje met water in zijne kelder of met gaten in de broek, tenen die plots pijn doen of mutsen die van de aardbol verdwijnen. Gelukkig shop ik graag, al zou het wel eens meer voor mezelf mogen zijn.
  •  Vervelen bestaat hier niet. Ze hebben altijd een speelkameraadje in de buurt, speelgoed in overvloed en er is altijd wel eentje die met een idee komt. De zandbak omtoveren tot bouwwerf, de power rangers nadoen, de zetel ombouwen tot de stoomboot van sinterklaas, hun kleine zus inpakken, op de muur tekenen, ijsjes stiekem uit de diepvries halen en om de hoek opeten (en dan zeggen dat het Zoë was),… vindingrijk zijn ze wel.
  • Er moeten al eens knopen doorgehakt worden.
    • “Naar wat willen jullie kijken?”
    • “Plop!”
    • “Neen, Peppa Pig!”
    • “Neen, de pyjama-helden!”
    • “Ok, de leeuwenkoning dus”
    • “NEEEEEEEEEEEEEEEEEN”
  • Hoe meer kinderen, hoe groter de wagen. Logisch. Behalve als je niet kunt parkeren, dan vervloek je het feit dat ze niet allemaal in een fiat 500 passen.
  • Wij slapen hier als roosjes. Om 21u… in de zetel. En er is er wel altijd ééntje voor zeven uur wakker in het weekend. Ik verdenk ze ervan een beurtrol te hebben afgesproken… de snoodaards…
  • We moeten soms de tactiek van “verdeel en heers” toepassen. Zet nooit drie kinderen naast elkaar aan tafel, met 3 kinderen samen naar de kapper is not done, attractie in een pretpark lukt niet met 3 samen, de dutjes van de jongste zijn de ideale gelegenheid om de plasticine of verf eens boven te halen, er moet er altijd wel eentje geduld hebben, elk om de beurt mogen (moeten) ze eens mee naar de “werkwinkel” met papa (aaah rust!)

Elke dag zien we deze 3 kleintjes opgroeien, met elk hun eigenheid en karakter. Iedere dag worden hier grenzen verlegd, geduld op de proef gesteld en ja ook fouten gemaakt. Het leven is nu eenmaal geen ponykamp hè. Maar er worden ook elke dag verhalen geschreven en herinneringen gemaakt, die we later met veel plezier zullen oprakelen aan tafel!

Herkenbaar bij jullie? Dromen jullie ook van een groot gezin of net niet? Ik hoor het graag!

Babs

img_0706

4 gedachtes over “Ja, ik ben een mama van 3!

Geef een reactie

