Mijn tips and tricks bij het kopen van tweedehands kinderkledij.

Dat ik soms tweedehandskledij koop voor de kinderen konden jullie reeds lezen in een #OOTD-post van een paar weken geleden. Vorige week deelde ik mijn ervaring met het verkopen van kledij. Deze week geef ik alweer een inkijk in mijn “tweedehands wereldje”. Ik neem eens het kopen onder de loep. Ik weet dat dit een niet voor de hand liggend onderwerp is. Maar toch gebeurt het meer dan je denkt. Het verdwijnt langzamerhand uit de taboesfeer en dat kan ik alleen maar toejuichen. Er kan veel mislopen bij het kopen van tweedehandskledij en om te vermijden dat jullie dezelfde beginnersfouten maken als ik, schrijf ik deze blog. Ik schrijf volledig uit mijn ervaring en mijn eigen kledingsmaak.

Wat koop ik tweedehands?

Ik zoek heel specifiek en houdt rekening met deze puntjes.

  1. Een kwaliteitsvol merk/label.
    • Urban stijl: Mini Rodini, Bobo Choses, Tiny Cottons, Gray Label,…
    • Designer: Simple Kids, Morley, Maan, Anne Kurris,…
    • Andere: Filou & Friends, Eli, Emile & Ida, FUB, TAO,…
  2. Het is een goede aanvulling op de nieuwe kledij in de kast.
    • Een cardigan voor bij een specifiek overhemd
    • Een rok voor bij dat eenzaam bloesje
    • Een jurkje waar ik al lang naar op zoek was
    • Een short in de juiste kleur
  3. Nieuwstaat of perfecte staat genieten mijn voorkeur
    • Staat bij de beschrijving
    • Kun je afleiden van de detailfoto’s
    • Vraag je zeker eens na
  4. Mijn lijstje met “must-haves”IMG_1265
    • Artikelen die uitverkocht zijn
    • Wat ik niet meer vond in de juiste maat/kleur
    • Iets wat ik reeds nieuw kocht en heel tevreden over was (en jammergenoeg te klein)
    • Wat ik niet kocht wegens te duur

Waar koop ik?

Beurzen zoals gezinsbond en 2nd(hand)made hebben het voordeel dat je veel vindt, in 1 ruimte voor weinig geld en je meteen de staat kunt zien. Maar aangezien ik niet zo van massa’s hou en liever vanuit mijn luie zetel shop, verkies ik Facebook en Tweedehands.be. Deze manier van kopen houdt meer risico’s in, maar met deze tips zou het moeten lukken om niet te veel “miskoopjes” te doen.

Facebook

Ik ben lid van verschillende verkoopgroepjes. Best niet te veel, want dan zie je door het bos de bomen niet meer. Let wel, er bestaan verkoopgroepjes die in beheer zijn en waar iedereen kan kopen en verkopen. Maar ook groepjes waar enkel de beheerder verkoopt.

  • Meerdere verkopers: designers for kids, Minibo, funky children’s clothing, Filou kleding, Anders Dan anders*new*,Hip around the clock, Fred&Ginger,…
  • Verkoop door beheer: Ridders en feeën, 3 koningen en Ester, Butler Kids, overDRESSed, Elle&Lui kids, De 4 musketiers, TheFab4Kids, Sem en Tibe’s outlet, Maison Macaron,…

Tweedehands

Op tweedehands kopen is het meest “risicovol”. Het is zeer anoniem en je kent vaak alleen de gebruikersnaam van de verkoper. Maar ook hier kunnen deze tips wel helpen bij het juiste koopje kiezen.

  • Zoek specifiek op merk, maat en staat. Ook hier is nieuwstaat de beste optie.
  • Lees de reviews over de verkoper, vertrouw geen koper met slechte reviews
  • Bekijk de foto’s goed
  • Laat je niet misleiden door een te lage prijs
  • Biedt niet maar contacteer persoonlijk, zo wordt je bod vaker aanvaardt
  • Bekijk ook eens de ander artikelen van de verkoper, vaak kun je daaruit afleiden of nieuwstaat wel werkelijk “nieuwstaat” zal zijn.

 

Hoe koop ik?

  • Ga terug naar kopers en groepen waarvan je tevreden over was.
  • Ik geef de voorkeur aan groepen “verkoop door beheer”. Je “kent” de verkoper, je kan die persoon gemakkelijk contacteren en het aantal leden is ook een betrouwbaarheidsfactor. Ben je lid van zo’n groep dan kun je vaak ook kledij “reserveren” door bij “stoef”-foto’s een reactie te geven dat je geïnteresseerd bent bij een eventuele verkoop.
  • Ik vraag altijd de staat na indien het niet duidelijk is
  • Bij weinig foto’s zijn extra detail-foto’s handig. Wees niet bang om dit te vragen. Vaak is de kleur niet duidelijk of wil je de opdruk duidelijker zien.
  • Kledingmaten zijn vaak misleidend. Sommige merken tailleren groot, gewoon of klein. Ben ik niet zeker over de maat dan vraag ik om op te meten.
  • Ik koop merken die ik ken, merken waarvan ik weet dat ze niet aan kwaliteit inboeten bij het dragen.
  • Ik koop per seizoen. Probeer “op de groei” te vermijden.
  • Ben je tevreden over een aankoop, vraag dan aan die persoon of hij/zij een eigen verkoopgroepje heeft.
  • Koop je op tweedehands.be, koop liefst in eigen regio dan kun je het kledingstuk zelf ophalen en oordelen of het een goed koopje is of niet.
  • Duurdere stukken laat je verzenden via Bpost Parcel, door het trackingsysteem vermijdt je discussies zoals “ik deed het op de post maar het ging waarschijnlijk verloren”.
  • Laat je het versturen in gewone enveloppe, dan is dit op eigen risico. Vraag altijd aan de verkoper om te laten weten dat het geld goed ontvangen werd en vraag een seintje te geven als het op de post gaat. Speel kort op de bal.
  • Ben je tevreden? Laat dit even weten in het groepje met een aan-foto of een bedankje. Zo weten andere kopers dat die persoon betrouwbaar is.

 

Zoveel zaken lijken vanzelfsprekend, maar ook ik deed al miskoopjes of werd al belogen. Elke les moet geleerd worden, je bent dan een ervaring en een tip rijker. Ik leerde ook nieuwe mensen kennen, vrouwen die net als ik gebeten zijn door de mode-microbe. We volgen elkaar op Facebook en Instagram, geven elkaar shoptips, smelten bij de leuke aan-foto’s, we halen inspiratie bij elkaar en lachen wat af. Of hoe deze vreemde hobby een kleine wereld in de mijne werd. Maar ook, hoe de kleerkasten van mijn kinderen toch altijd vol raken met een bepaald budget voor ogen.

Kennen jullie nog leuke verkoopgroepjes? Of hebben jullie er zelf één? Laat het maar weten!

Babs

img_0706

 

 

 

 

 

 

3 gedachtes over “Mijn tips and tricks bij het kopen van tweedehands kinderkledij.

Geef een reactie

