Mijn persoonlijke versie van “liefde voor muziek”

Op VTM is “liefde voor muziek” weer van start gegaan. Ik word er altijd wat nostalgisch van. Ken je dat gevoel wanneer je dat ene liedje hoort en meteen terug gekatapulteerd wordt naar de tijd dat het werd grijs gedraaid op de radio? Vanavond was het de beurt aan Isabelle A en alhoewel er zich niemand durfde te wagen aan “Hé, lekker beest”, waande ik mij plots weer 10 jaar. Toen begonnen mijn gedachten natuurlijk af te dwalen… welke liedjes beroeren me nog steeds omdat ze een stukje van mijn leven bepaald hebben of gewoon omdat ze er waren op het juiste moment? Dit moet één van de meest persoonlijke blogs zijn die ik tot nu toe schreef, maar bij muziek komt emotie en music is nu éénmaal life.

Voor de clip, klik op de songtitel!

Lola (live) -The kinks (1981)

We schrijven 5 januari 1981. Die dag werd de wereld weer een klein beetje mooier. Inderdaad ik zag die dag het levenslicht. Als enige dochter tussen 3 zonen, moet dit voor mijn mama ook een hele speciale dag geweest zijn. Verwacht voor december 1980 had ik blijkbaar geen haast en wachtte ik nog tot na de feestdagen om op te duiken. The kinks stonden toen op nummer 1 met een live versie van Lola, dit zocht ik voor deze blog op. Het rare is dat ik 18 jaar later hun muziek zou grijsdraaien. Het kan verkeren…

 

Hé Lekker beest- Isabelle A (1991)isabelle_a-he_lekker_beest_s_1

We zitten nu ongeveer halverwege de lagere school en ik deed mijn eerste solo playbackske op het schoolfeest. Het vrij podium werd voorbehouden voor de hogere klassen en ja deze hier waagde een lipconcert en huppelsprongetje op het immens populaire liedje. Ik had namelijk mijn eerste LP ooit aangeschaft en ja het was het album van Isabelle A. Fier als een gieter was ik er om geweest met mijn spaarcentjes en had mij in mijn kamer opgesloten om de teksten van buiten te leren. Of mijn optreden een succes was, herinner ik mijn niet meer. Moest ik op mijn bek gegaan zijn zou de herinnering wel nog levendig zijn, dus we klasseren het als geslaagd.

Everything Changes- Take That (1994)

Wat een bakvissen nostalgie. Een kamer vol posters, reikhalzend uitkijken naar de volgende “joepie” in de brievenbus en vol naïeve adoratie voor deze 5 mannen uit Manchester. Samen met mijn beste vriendin konden we elke songtekst van voor naar achter meezingen, elke fact over de boys werd gretig besproken en we konden urenlang dromen over hoe het zou zijn om mevr. Donald en mevr. Owen te zijn. We pikten ons eerste concert mee, incluis urenlang aanschuiven. In het middelbaar doofde de liefde beetje bij beetje uit. Het was tenslotte niet cool om een map met foto’s van een jongensband mee te brengen naar de klas. I learned the hard way…

 

Break on through – The Doors (1997)

Toen werd ik 16 en de invloeden van twee grotere broers in huis begonnen hun weg te vinden. Die zomer vertrokken we op reis met de auto en ik had mijn walkman bij. 1 cassette speelde ik twee weken lang af. Mijn oudste broer had deze gemaakt en het was een best of van “The Doors” tegen dat we weer in België waren kon ik het van buiten en was ik nog gretiger geworden om alles te lezen en te beluisteren wat die mannen gemaakt hadden. En tijdens een reis op je 16e hoort natuurlijk ook een vakantiecrush. Ik herinner me dat hij met de moto reed en veel jeugdpuistjes had. We klasseren dit onder minder succesvol….

 

De afrekening- Studio Brussel (jaren 2000)th

Studeren, eerste liefjes, leiding geven in de chiro, festivals, fuiven, … Wat een tijd. Zalig om terug te denken aan een periode zonder zorgen en verantwoordelijkheden. Volop alles uit het leven halen, wat de toekomst zou brengen daar maakte ik me geen zorgen over. Een overgangstijd lijkt het wel, waar ik volwassen werd en mijn eerste liefde leerde kennen. We konden de wereld aan. Vrienden waren het belangrijkste wat we hadden, uren op café zitten en honderduit praten over koetjes en kalfjes. Maar met het volwassen worden, kwamen ook de verantwoordelijkheden. We gingen samenwonen en begonnen te verbouwen. Vrienden schoven langzaam wat naar de achtergrond.

 

Vole – Céline Dion (2007)

Na een zware periode verloor mijn papa de strijd tegen kanker. Dit liedje speelden ze tijdens zijn begrafenis. Het was een donkere en moeilijke periode voor ons gezin. De tijd leek toen even stil te staan. Er aan terug denken is niet gemakkelijk. Ik verloor mijn papa veel te vroeg, hij stierf voor ik mama werd en hij heeft nooit mijn kinderen kunnen knuffelen. Soms zijn woorden gewoon niet genoeg, zoals nu…

 

The day that never comes – Metallica (2008)

28 augustus 2008 werd ik voor de eerste keer mama. Ferre werd met heel wat gezondheidsproblemen geboren en moest naar Brugge om opgevolgd te worden. Ik beviel op vrijdag en de vrijdag erna moesten we bij de dokter om de uitslag te horen van bepaalde tests. Afhankelijk van die resultaten wisten we of hij naar huis mocht maar ook hoe onze toekomst er zou uitzien. Tijdens het wachten speelde dit liedje op de radio, ik herinner het mij nog levendig. Het was één van de spannendste momenten van mijn jonge leven. We vreesden voor het ergste maar hoopten op het beste. Het werd gelukkig het tweede.

Hurt – Johnny Cash (2009)

Na 8 jaar namen de papa van Ferre en ik afscheid van elkaar. We gingen als vrienden uit elkaar en het werd co-ouderschap maar de pijn voor wat voorbij was was er niet minder om. Ik luisterde vaak naar dit liedje. De weemoedigheid, de zware stem en de donkere toon gaven exact weer hoe ik mij toen voelde. Plots ben je alleen en dan komt het gevoel van eenzaamheid heel hard binnen. Maar ik sleurde er mij door.

 

Heavy Cross – Gossip (2010)th8QFJM9QJ

Een jaar later leerde ik S. kennen. We hadden o.a. op vlak van muziek heel wat raakpunten. Na een paar dates trokken we samen naar het Arras mainsquare festival en tijdens dit liedje nam hij mij vast. Op dat moment wist ik dat het goed zat. Ik kon weer naar de toekomst kijken. We begonnen samen plannen te maken en voor dat we het wisten waren we aan het verbouwen. Alhoewel ik mij had voorgenomen om niet meer in die val te trappen. Tja…

 

Is Vic there – Departement S (2012)

12 november 2012 verwelkomden we ons zoontje Vic. Totaal onverwacht werd hij 3 maand te vroeg geboren. Plots ben je mama van een premature baby. Als de eerste kritieke dagen voorbij waren, gaven de vrienden van S. een “vader”feestje en dit liedje speelden ze toen hij het café binnenkwam. Ik was er niet bij  natuurlijk maar ik denk dat dit voor hem een heel emotioneel moment zal geweest zijn. Toen ik het idee van deze blog voorlegde wou hij dit liedje er zeker in. De eindejaarsfeesten van 2012 vierden we naast de couveuse maar begin januari konden we deze spannende tijd achter ons laten. Ferre kon na 3 maanden eindelijk eens zijn broertje vastnemen.

 

Zoë-Jane – Staind (2015)IMG_3553

Ik was 15 weken zwanger op mijn verjaardag. Op die bewuste 5 januari 2015 hoorde ik van de huisarts dat het een meisje ging worden. We waren in de wolken. S. liet mij dit liedje horen en vroeg of ik het zag zitten dat ons dochtertje zo ging heten. Ik was niet helemaal overtuigd, maar naarmate de zwangerschap vorderde en hij het liedje elke avond aan ons dochtertje liet horen, stemde ik in. Het hoorde gewoon zo. Het weekend van vaderdag werd Zoë-Jane geboren en ik gaf hem net na de bevalling de songtekst in groot formaat cadeau. Een prachtig moment…

De kabouterdans – Plop

We zijn nu 36 jaar verder. Drie prachtige kinderen later veranderde de muziek in huis wat van stijl. Geen afrekening meer op zondagmorgen, maar wel plop met zijn gekke dansje. Na drie plopperiodes te hebben doorgemaakt, ben ik dat kaboutergezang wat beu. Maar als ik mijn dochter zie dansen naast me in de keuken, dan doe ik toch mee. Dan staan we daar te draaien en te lachen. De festivals en fuiven hebben er geen lap aan. Nu maar hopen dat ze mijn muzieksmaak wat hebben geërfd hebben, dan gaan we binnen 14 jaar gewoon samen. Als ze dan met hun oude moeder op pad willen natuurlijk, maar dat is een ander verhaal…

Your Heart is just the beatbox for the song of your life,

Babs

img_0706

 

 

 

 

 

5 gedachtes over “Mijn persoonlijke versie van “liefde voor muziek”

Geef een reactie

