Aftelkalenders voor die spannende momentjes (mét gratis download!)

Voor de kinderen staat er binnenkort heel wat te gebeuren. Ze gaan 5 dagen bij mijn ouders logeren, we plannen een tripje naar Plopsaland, hun verjaardag komt er aan en we gaan natuurlijk ook op reis. Allemaal spannende dingen om naar uit te kijken voor een kind  van 8 ,4 en bijna (!) 2. Natuurlijk hoe meer ze er naar uitkijken, hoe langer het wachten duurt. De eindeloze vragen van “hoeveel nachtjes nog?” en “duurt het nog lang?” zullen ons deze keer niet opjutten. Om onze oren wat te sparen, maakte ik deze keer wachtverzachters!

Uitjes plannen

Meestal vertellen we onze plannen voor uitjes of feestjes niet te lang op voorhand omdat er te veel dingen mis kunnen gaan naar aanloop van de gebeurtenis en ik liever geen beteuterde gezichtjes zie. Slecht weer, ziekte of het werk; er is altijd wel iets dat roet in het eten kan gooien. Daarom vertellen we pas vaak de avond ervoor of de dag zelf wat de plannen zijn. Of we houden het gewoon op “een verrassing” dan kunnen plannen nog zonder te veel gemor aangepast worden. Een pretpark kan een namiddagje zwemmen worden bij slecht weer en een dagje zee kan al snel omgetoverd worden tot een filmnamiddag thuis (met popcorn natuurlijk) als er eentje ziek is.

Maar nu moeten we het anders aanpakken

Hun eerste lange logeerpartijtje begint snel te naderen en ik wou vooral Vic goed voorbereiden op deze 5 dagen bij mammie en pappie. Hij heeft het de laatste tijd wat lastig met afscheid nemen en is vaak onrustig ’s nachts als het te druk geweest is. Omdat S. en ik voor het eerst zonder kinderen op reis vertrekken is dit voor ons allemaal nieuw en moeten we allemaal wat aan het idee wennen. Dus vertelde ik hen deze week wat er op til was. Ondanks het enthousiasme over het logeerpartijtje kwamen ook snel de vragen “hoelang moeten we er slapen?”, “wanneer kom je ons halen?”, “is het morgen al?”. Voor een vierjarige zijn begrippen als volgende week of woensdag heel moeilijk te vatten en dus leek mijn uitleg dan ook wat in het niets te vallen. Toen dacht ik aan de sinterklaas- wachtverzachter van maison slash, die ik vorig jaar afprintte omdat die 6 december-koorts begin november (waarvoor dank reclame-makers) hier al ferm begon te stijgen. Het was een schot in de roos. Elke avond een picknickje kleuren werd al even spannend of sinterklaas himself!

 

IMG_4649 (Edited)

De aftelkalender voor sinterklaas van maisonslash.be

 

Onze eigen aftelkalenders maken

Ik verzon 2 manieren om het logeren zo vlot mogelijk te laten verlopen.

  • Ik plunderde de action en bracht voor elk 5 prullen mee. Ik zal deze inpakken en verstoppen in hun valies. Elke dag een kleine verrassing, elke dag wat nieuws om te spelen en elke dag dus iets om naar uit te kijken.
  • Ik toverde ook een aftelkalender uit mijn hoed (uhm computer). De vragen “Hoeveel nachtjes moeten we er slapen?” en “Wanneer komen mama en papa terug?” worden dan zo opgevangen (geen dank mama 🙂 )

 

IMG_4687 (Edited)IMG_4689

Dan rest ons nog enkel te genieten van ons reisje en voor we het allemaal goed en wel weten staan we er terug. Voor het eerst op reis zonder kinderen, het zal voor mij als overbezorgde mama ook een knop omdraaien zijn. Ik heb nog net geen aftelkalender nodig, cadeautjes mogen uiteraard altijd 🙂 )

Bedankt Gert!

Sinds december vraagt Vic ons bijna elke week wanneer het nu eindelijk weer zomer wordt. Ik was zo slim geweest om op zijn vraag “Wanneer gaan we nog eens naar Plopsaland?” “volgende zomer” te antwoorden. Aangezien het vorige week 30 graden werd, de zon niet meer ondergaat voor het slapengaan en hij geen jas meer aan hoeft voor school, concludeerde hij deze week dat de zomer begonnen was. Ondanks alle verwoede pogingen om het woord “lente” te introduceren, zijn we toch overstag gegaan en prijkt “dagje plopsaland” in onze overvolle agenda. Geen regenbui of ziekte zal ons deze keer kunnen thuishouden, want het geheim werd al prijsgegeven tijdens een niet zo geduldige morgen. Ja soms is de omkoopmethode het enige redmiddel van de dag.

Uit pure noodzaak maakte ik dus een plopsa-wachtverzachter met kabouter Plop als bliksemafleider. En omdat ik weet dat jullie vast ook overstag zullen gaan voor een dagje Plopsa, kunnen jullie deze hier afdrukken. Geen dank 🙂

 

 

IMG_4693IMG_4699

De Plopsa-wachtverzachter kunnen jullie hier downloaden en afprinten.

Hebben jullie de aftelkalender afgeprint en prijkt die op jullie koelkast? Of heeft je kleuter kabouter Plop een paarse teint gegeven? Een foto op Instagram of Facebook is altijd leuk (gebruik de @babsupnext en #plopsawachtverzachter)!

 

Ik ben van de plan om in de toekomst nog enkele aftelkalenders te maken. Vinden jullie dit een goed plan? Welke zouden jullie leuk vinden? Misschien een verjaardags-aftelkalender of een reis-wachtverzachter? Shoot!

 

Update: onvoorziene omstandigheden… ik schreef erover in het deeltje uitjes plannen…4 dagen voor vertrek moest S. in het gips. Diagnose gebroken enkel. Ondanks die tegenslag laten we het niet aan ons hart komen en maken we het tripje alsnog.

 

Babs

img_0706

 

 

 

6 gedachtes over “Aftelkalenders voor die spannende momentjes (mét gratis download!)

  1. Mammie zegt:

    Spannend hé!!!
    De zon is alvast van de partij en plannen en voorbereidingen worden hier ook gemaakt.
    Wij zijn er ook bijna klaar voor!

    Tot morgen Vic en Zoë en voor mama en papa : deugddoende, leuke en gezellige dagen gewenst 😜

    Knuffels van mammie en pappie 😘😘😘

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

