Behind the scenes van de blog: het leven van een nachtverpleegkundige

Yep, ik werk ’s nachts. En nochtans ben ik geen nachtbraker. Ik slaap graag en ben vaak moe, maar het is wel de ideale gezin-werkcombinatie als je in het vak zit. Geen onregelmatige uren en elke week hetzelfde schema. Thuis voor de kinderen zowel voor als na school en als ze slapen missen ze je toch niet. Maar niet alles heeft alleen maar voordelen. Ik slaap vaak slechts 5 à 6 u en ik ben 12u per dag van huis weg. De weekends breng ik grotendeels slapend door terwijl het net de leukste dagen van de week zijn en in de zomer als de grasmachines op volle toeren draaien wordt ik hoorndol van het lawaai. Zo zie je maar. Dus voor wie al eens benieuwd is naar een doodgewone 24 uur tijdens mijn nachtweek…kijk maar even mee.

 

15u-17u: start van de dag

Ik ontbijt dus om 15u in de namiddag. Dan loopt mijn wekker af, veel tijd om te snoozen heb ik jammer genoeg niet. Ik probeer wat wakker te worden boven mijn IPad, meestal lees ik dan de krant en snuister op Bloglovin’ tussen mijn favoriete blogs (dit kon je al hier lezen). Douchen, was, plas, boodschappen,… Ik doe het allemaal voor ik de kinderen afhaal van school en opvang. Meestal bereid ik het avondeten al wat voor, dan loopt de avondrush wat vlotter.

 

IMG_4533

Bloglovin’ dus. Downloaden die handel! En terwijl je toch bezig bent; volg mij gerust 🙂

IMG_4536

Streepjes! Had ik al gezegd dat ik daar gek op ben? Ik denk het wel… Dus dit zijn de dagelijkse wasjes, je kent dat wel…

IMG_4537

Ik maak per twee weken een weekmenu op, dus hoef ik niet vaak boodschappen te doen tussendoor. Vlug wat vlees ophalen en hup weer vertrokken. Ideaal voor als je nog niet wakker genoeg bent om na te denken.

17-19u: de avondrush

 

Omdat ik vroeger als een zombie om 16u aan de schoolpoort stond met een humeur beneden alle peil en niet door mijn huishouden raakte, besliste ik onlangs om de kinderen een uurtje later op te halen. Minder stress en de kinderen vinden de opvang zowiezo leuk. Beste beslissing ooit! Ik ervaar minder stress en heb zo meer tijd voor de kinderen ’s avonds. Ferre verblijft 1 week op 2 bij zijn papa, dus vandaag moet ik hem niet ophalen. Vic gaat naar de naschoolse opvang en Zoë haal ik op bij de onthaalmoeder. S. komt meestal rond een uur 17u thuis en het gebeurt dat hij de kinderen onderweg oppikt. Vandaag is het mijn beurt. S. kan ook beter koken of ik. Dat ik geen keukenprinses ben weet ik al lang, maar hij is zo lief er nooit over te klagen. Vanavond stak hij de handen uit de mouwen en maakte een “cowboymaaltijd”. De verse krieltjes van bij oma op de boerderij vallen hier altijd in de smaak. Meestal doe ik de kinderen nog in bad en lees hen nog een verhaaltje voor, voor ik naar het werk vertrek. Dit is een uurtje quality-time tussen mij en de twee kleintjes, terwijl S. het opruimen van de keuken meestal voor zijn rekening neemt.

 

IMG_4540

In de opvang nog voor hij me zag staan. Auto’s, tractors en duplo. Zijn favoriete speelgoed.

IMG_4546

Als ritueel nog even afscheid nemen van de kikkertjes (“kik” volgens Zoë) bij de onthaalmoeder. Tot morgen!

IMG_4551

Ze vond ondertussen haar tutter en papa werd enthousiast onthaald in de tuin. Samen kippen eten geven en eitjes rapen is de volgende activiteit.

IMG_4552

Groot accident! Vic wou de kruidenmannetjes (zie hier) water geven en stootte de doos thee om. Welkom thuis 🙂

IMG_4559

Ralph was jarig vandaag in de opvang en Zoë kreeg een ballon mee. Effe testen tijdens het wachten op het avondeten.

IMG_4564

Brochettes met krieltjes wordt prompt een krieltjes-brochette. Alles halen we uit de kast om ervoor te zorgen dat Vic nog wat eet, want hij is echt een vreselijke slechte eter.

IMG_4584

Topduo in het laten overstromen van de badkamer. Ideale gelegenheid voor mij om hun outfit voor morgen al klaar te leggen. Want oma komt ’s morgens om hen uit bed te halen.

IMG_4609

Verhaaltjestijd! Dit keer werd het Peter Pan en Kapitein Haak. Vorige week kregen jullie al een sneakpeek op Instagram over dit momentje. Nu weten jullie dus wanneer ik de foto’s voor deze blog maakte 🙂

 

20u-07u30: work it, baby

Om 20u sta ik in de startblokken om te vertrekken naar het werk. Ik rij er ongeveer 35 minuten over en ben graag op tijd. Mijn eigenlijke shift start om 21u, maar het is altijd leuk om nog even met de andere nachtcollega’s bij te kletsen in de kleedkamer. Of om foto’s te nemen voor een blog bijvoorbeeld  ( 🙂 merci Sarah!). Mijn 10 uur durende shift op de afdeling intensieve zorgen zit erop om 07u. Ik drink meestal nog een energiedrankje voor ik de baan opga. Want moe zijn en autorijden is geen ideale combinatie. Geen risico’s. In de winter is het vaak nog ijskrabben en hoogste concentratie om in het donker naar huis te rijden. Maar in de zomer, is het heerlijk om de deur van het werk dicht te trekken en de vogels te horen fluiten. In het weekend geniet ik dan extra van de kalmte op de weg en mooie omgeving met de opkomende zon.

 

IMG_4615

Mijn nachtshift essentials. Energiedrank, aardbeitjes van oma’s boerderij en mijn bullet journal ook sinds kort.

IMG_4616

Het ziekenhuis glimlacht al naar mij als ik het tegemoet kom… hmhm…

IMG_4617

Outfit Van De Dag: groen. Niet mijn kleur, maar er komt verandering in. De nieuwe uniforms zijn wat kleurrijker…

IMG_4632

07u: Bye,bye. Hoor de vogeltjes fluiten!

 

07u30-09u: laatste loodjes

Omstreeks 07u45 parkeer ik mijn auto op de oprit en komen de kindjes al enthousiast zwaaien aan het raam. Omdat S. al naar het werk vertrokken is voor ik thuiskom, is oma er om de kleintjes uit bed te halen en om ze “schoolklaar” te maken (waarvoor dikke, dikke merci!). Nog even boekentas klaarmaken en we springen terug de auto in naar school en de opvang. Omstreeks 8u30 kruip ik dan eindelijk mijn bed in, nog even de aflevering van “Thuis” inhalen en hopen dat ik de eindgeneriek haal…

 

IMG_4633

Tegen dat ik thuiskom hebben de kinderen al gekookt en gestreken met oma 🙂 Ondertussen kunnen jullie eens binnenkijken in mijn nog- niet-halfverbouwde living… Nog veel werk dus…

 

IMG_4539

Vic gaat terug naar school, sinds enige weken mag ik niet meer mee tot aan de kleuterspeelplaats. Ik moet hem een beetje verder loslaten, hij wil het alleen doen… kleine, grote jongens…

IMG_4634

Nu nog wakker, na de eerste scène lig ik gegarandeerd te slapen. Nu, morgen weten we nog altijd over wat het ging. Slaapwel, de wekker staat terug om 15u.

 

En tussendoor

 

En tussendoor blog ik ook nog wat. Meestal schrijf ik mijn posts een goeie week op voorhand en haal ik eens een deadline niet dan is dat maar zo. Maar het ontspant mij om te schrijven, dus dat uurtje minder slapen of één of ander TV programma missen neem ik er graag bij.

 

IMG_4981

 

En om het met een nachtshift-quote te zeggen: At the end of the day, I’m just getting started!

Babs

img_0706

 

 

 

7 gedachtes over “Behind the scenes van de blog: het leven van een nachtverpleegkundige

Geef een reactie

