Ladies @ Wales

Ondertussen is het alweer twee weken geleden dat we richting Wales vertrokken. De kinderen gaven we voor 5 dagen uit handen en sprongen met 6 bevriende koppels de boot op richting Hull. Na een gezamenlijke overtocht namen we afscheid van onze mannen en doorkruisten we Engeland onder vriendinnen. Elke avond kwamen we weer samen met onze wederhelft, om na het ontbijt weer afscheid te nemen. De mooie herinneringen van deze trip werden vastgelegd door goeie vriendin Eveline van Foto & Zo. Fotografe in bijberoep en onafscheidelijk verbonden met haar fototoestel. Ik vroeg haar om een persoonlijke selectie te maken tussen al deze pareltjes en dat deed ze met plezier. Geniet mee van het prachtige landschap en de onvergetelijke momenten.

Zeebrugge-Hull

We vaarden met de Britse rederij P&O. Er waren voordien wat problemen geweest met een omboeking maar gelukkig was alles in kannen en kruiken voor we vertrokken. De oversteek duurde zo’n 12u en we overnachtten dus aan boord in een hut voor 4 personen. Om te douchen en te slapen moest je een halve acrobaat zijn, maar we namen het er graag bij. We waren tenslotte in verlof. De drankkaart werd aan onze inspectie onderworpen en we waren getuige van een prachtige roze zonsondergang. Omdat we allemaal mama’s onder elkaar zijn, kon je ons vinden in de WiFi-corner. Toch even snel contact zoeken met het thuisfront, al waren we nog paar uur weg.

DSC_0021DSC_0023DSC_0035

Skipton

Op dag 2 trokken we richting Wales. We namen uitgebreid de tijd om Skipton de bezoeken, met zijn kasteel een absolute aanrader. Maar voor we de culturele toer opgingen moesten we natuurlijk eens een typische Engelse pub binnenstappen. The Black Horse had een terras waar je zo over de stad kon kijken, onder een stralende zon genoten we van ons eerste aperitiefje aan de overkant van de Noordzee. Ben je ooit in Skipton, bezoek dan zeker het kasteel met zijn prachtige groene grasvelden. Als bezoeker kun je het kasteel op eigen houtje bezoeken doormiddel van een geschreven rondleiding. Je pikt zo alle informatie op, maar je moet wel je hoofd erbij houden of je verdwaalt zo tussen de verschillende trappen en 100en kamertjes. We waren vooral overdonderd door de mooie gerestaureerde kamers, het prachtige uitzicht en de romantische kapel waar er tot op heden nog huwelijken worden voltrokken. Ik kan u zeggen dat we met zijn allen wegdroomden… Het bezoekje sloten we af met een (hele) late lunch op het binnenplein onder een helblauwe hemel. Een fijne herinnering voor mij.

DSC_0056DSC_0058DSC_0084DSC_0087DSC_0089DSC_0094DSC_0115DSC_0119

Snowdonia

Op dag 3 trokken we de natuur in. Waar je ook keek, overal zag je schapen en groene velden. De gekende muurtjes tussenin het overweldigend groene palet, trokken vooral mijn aandacht. Heel straf dat dit al zo lang intact bleef en niet vervangen wordt door van dat lelijk prikkeldraad zoals bij ons. Plots werd het uitzicht ruiger en rotsachtiger, we reden plots tussen de bergen door. Snowdonia is een National Park waar zich de hoogste berg van Wales bevindt. De Snowdon is met zijn 1085m de hoogste berg van Groot- Brittanië buiten de Schotse Hooglanden. Ondanks dat de berg goed begaanbaar is, hebben we dit achterwege gelaten. Zelfs het ritje met de trein naar boven lieten we aan ons voorbij gaan. Iets met de warmte en zo… In plaats van de hoogte kozen we voor het dal. Een prachtig meer tussen de bergtoppen riep gewoon om een zalige picknick met de voetjes in het water. En ja, ik was natuurlijk mijn o zo dierbaar picknick dekentje vergeten. Ze steken het me nu nog altijd door 🙂 Zo uitnodigend als die bootjes daar lagen, zo vlug waren we er weer uit toen een ouwe man iets onverstaanbaars schreeuwde en naar zijn telefoon greep. Het verwondert mij nog altijd dat er toen geen natte kleren aan te pas kwamen.

DSC_0146DSC_0149DSC_0172DSC_0179DSC_0182DSC_0185

Conwy

Een historische omwalde stad aan de kustlijn ten noorden van Wales. Met zijn charmante haven staat het stadje op de UNESCO werelderfgoed- lijst. Zodra je de haven binnenstapt ruik je mossels die er dagelijks worden binnengehaald in de groene netten die je op de foto’s ziet. In tegenstelling tot de Belgische kust wordt het zicht niet bezoedeld door hoogbouw en een veelheid aan horeca. Maar ik moet u eerlijk bekennen dat met deze temperaturen een frisse cocktail met zicht op zee wel deugd ging doen. Ondanks de zomerse temperaturen en de mooie omgeving was het redelijk rustig in het pittoreske stadje. Nog iets wat we hier aan de kust niet gewoon zijn. En laat het kleinste huisje ter wereld gerust links liggen, het bleek nogal… klein 🙂

DSC_0197DSC_0198DSC_0201DSC_0202DSC_0213

Llandudno

Llandudno, het mondaine badplaatsje aan de noordkust van Wales, was onze laatste stop van de dag. De plaats heeft de langste pier van Wales, maar in mijn ogen slechts een kermisattractie. Voor kinderen een waar Walhalla met zijn lunaparken, botsauto’s en suikerspinnen… mij kon het minder bekoren. Wat me wel fascineerde waren de verwijzingen naar het sprookje van Alice in Wonderland. Op de promenade langs de imposante Victoriaanse gebouwen vindt je de Mad Hatter en koperen straatstenen die de weg naar The White Rabbit wijzen. Llandudno zou de plaats zijn waar de 8-jarige Alice Liddel voor het eerste op vakantie kwam. De échte Alice in Wonderland zou later blijken.

DSC_0216DSC_0217DSC_0221

Wrexham

Deze universtiteitstad was de uitvalsbasis van al onze uitstapjes. We logeerden in het Wynnstay Arms Hotel, helemaal niet duur en pal in het centrum. Het hotel bood een uitstekende service, we sliepen in zalige bedden maar het ontbijt was … krap. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar gelijk wanneer je aanschoof voor het ontbijt, altijd waren de plateau’s leeg. Veel keuze was er niet en ik heb echt 2 maal cornflakes gegeten omdat het gewoon te lang wachten was op spek met eieren. Mijn droom van een gul Engels ontbijt spatte uiteen, maar kijk ik overleefde het. Mijn zomerlijf (hmhm) is alvast dankbaar. De dag van ons vertrek vertoefden we nog even in de stad. We ontdekten St. Gilles’ Church, enkele overdekte marktjes en de winkelstraat natuurlijk. We zijn nu eenmaal een bende vrouwen. O ja en Wrexham by night is op zijn minst gezegd; entertainend…De Overpoort in Gent heeft er geen lap aan.

Hull

Kingston Of Hull is de volledige naam. Het einde van ons Welsh tripje was in zicht, nog twaalf uur te gaan voor de dagelijkse sleur weer begon. Omdat het nog een uurtje wachten was voor we konden inchecken, deden we nog wat sightseeing. Op deze enorm winderige dag, waren terrasjes levensgevaarlijk. De stoelen vlogen ons letterlijk rond de oren. Deze havenstad had wel een heel bijzonder gebouw; “The Deep” (een aquarium) bleek zowaar een haai die uit het water rees (denk ik). Imposant is het minste wat je ervan kon zeggen.

Bye UK, you were great! But glad to be back…

Om met een cliché te eindigen… moe maar voldaan….Ik weet niet of het duidelijk zichtbaar is 🙂

Twee weken later, zitten de korte nachten en de lange autoritten nog wat in mijn kleren. Maar ondertussen zagen we elkaar terug en hebben alweer wat afgelachen… Zolang de sfeer goed zit, gaat de rest vanzelf!

Babs

Deze blogpost was een samenwerking tussen Eveline Borms en mezelf. Eveline is mama van 2 tienerjongens, pendelt dagelijks tussen haar woonst en Brussel en is een uitstekende fotografe. Onder de naam Foto&Zo maakt ze de mooiste familie-, geboorte-, of communiekiekjes. Maar dit bewijst dat ze naast het studiowerk nog heel veel in haar mars heeft. Merci Eveline om te zorgen voor dit prachtige beeldmateriaal!