Mijn Bullet Journal en ik

Sinds eind mei hou ik een Bullet Journal bij. Een schriftje waarin ik mijn chaotische denken kan ordenen, mijn vergetelheid een plaats kan geven en mijn ideeën kan laten groeien. Het begon met een leeg schriftje vol grijze puntjes en een zwart stiftje. Ondertussen werden we beste vrienden en werd ik wat rustiger in mijn hoofd. Voor wie geen idee heeft waarover ik het heb maar toch geïntrigeerd is, lees gerust verder…

 

Workshop

Ik zag ze al vaak langskomen op pinterest, die artistieke bullet journals. Ik moet eerlijk zijn, dat ik toen niet helemaal het concept snapte, maar ik was geïntrigeerd. Handlettering, doodles en de vaak verrassende collecties trokken mijn aandacht. Omdat ik niet geboren ben met een groot tekentalent, scrolde ik na verloop van tijd gewoon weer door.

 

Tot ik kennis maakte met de blog van Miss Pixie en de kans kreeg om een workshop te volgen. Daar zei ik natuurlijk geen neen tegen. Stephanie (de vrouw achter Miss Pixie’s blog) leerde mij hoe eraan te beginnen. Stap voor stap overliepen we de opbouw van een BuJo, de lay-out en de talloze mogelijkheden dat het bood. Door haar eigen journals als didactisch materiaal te gebruiken, kregen we een heel duidelijk beeld van hoe we het konden aanpakken. Met stiftjes, washi tape, stempels gingen we dan uiteindelijk in ons eigen schriftje aan de slag. Alhoewel ik toen enkel een klad versie maakte om te voorkomen dat ik mijn gloednieuwe schriftje meteen zou verknoeien. Het enthousiasme van Stephanie werkte aanstekelijk want ik kreeg de microbe stevig te pakken. Diezelfde avond ging ik meteen aan de slag in mijn eerste BuJo, met het eurosong op de achtergrond.

 

 

Een bullet journal wat is dat nu precies?

Ryder Carroll is de bedenker van het systeem.  Met enkel een schrift en een pen het verleden vastleggen, het heden organiseren en de toekomst plannen. Agenda, dagboek, logboek, planner,… samen in één schrift. De opmaak bepaal je zelf, maar er zijn wel enkele vuistregels te volgen.

Omdat ik geen kaas gegeten heb van de theorie rond de bullet journal, laat ik dat aan Miss Pixie over. Via deze link kun je haar E-book Start 2 journal  gratis downloaden. En wie weet kriebelt het dan ook om snel aan de slag te gaan. Durf je het niet alleen? Dan zijn er natuurlijk ook nog workshops.

 

Mijn Bullet Journal

Ikzelf maakte er geen kleurboek van en voeg ook niet te veel tierelantijntjes toe. Oorspronkelijk werkte ik alleen met zwart, nu komt er al eens een kleurtje tussen piepen. Voor mij moet het gewoon handig zijn. Dat het mooi is, is leuk maar in alle eerlijkheid dat hou ik dan toch niet vol. Als mama van drie zou mij dat te veel tijd kosten en mijn doel is net om alles vlotter te doen verlopen.

Mijn essentials:

  • Een roze Bullet Grid Journal, dotted (met puntjes) van bol.com. Het kon evengoed een schriftje met lijntjes uit de action geweest zijn, het maakt op zich niet zoveel uit.
  • Zwarte fineliner van Schneider
  • Gekleurde fineliners (action)
  • latje
  • washi tape

IMG_5761

 

De opbouw van mijn BuJo:

Voor een gans jaar

  • Key: in een compact schriftje heb je soms symbolen nodig om iets aan te duiden. In de key komt dan ook de betekenis van deze symbolen. Ik maakte het aan, maar merk dat ik enkel vierkantjes gebruik. Dus dit is voor mij overbodig
  • Index: inhoudstafel, op welke pagina vind ik alles terug? Gewoon voor eigen gemak, dan hoef ik niet telkens lang te zoeken.
  • Future Log: Een jaaroverzicht eigenlijk. Wat je plant in de (verre) toekomst komt hier terecht. Dit gebruik ik ook niet, plannen lang op voorhand gebeurt in mijn google agenda.
  • Mood tracker: Een volledig jaaroverzicht waar ik dagelijks mijn humeur kan inkleuren. Ik heb vaak het gevoel dat ik toch wat minder goed in mijn vel zit sedert ik nacht doe en dat wil ik eens nagaan.
  • Monthly tasks: Welke huishoudelijke taken moeten maandelijks gebeuren? Ramen, opvang regelen, keukenkasten afwassen,… Tegen het einde van de maand probeer ik alles afgevinkt te krijgen.
  • Diepvries inventaris: Wat zit er in mijn diepvries en hoelang al? Heel handig als je zoals ik vaak groenten, vlees en brood invriest. Met een groot gezin komt een grote diepvriezer goed van pas maar ik raakte telkens een beetje het overzicht kwijt. Nu hoef ik enkel mijn schrift open te slaan ipv in mijn diepvriezer te grabbelen.
  • Bloggen: Ideeën, geschreven artikels, bewerkte foto’s, gepostte posts, gastblogs die ik nog moet schrijven, sociale media statistieken,… Er komt veel kijken bij een simpele blog als die van ik. En soms vergat ik wel eens iets te posten op Facebook of verloor ik een deadline uit het oog. Doordat alles opgeschreven is, hoef ik enkel maar af te vinken wat ik deed. Rust in het hoofd…
  • Receptideeën, knutselideeën, trips die ik graag zou maken met de kinderen, een wishlist voor mijn verjaardag/moederdag/kerst… zie ik iets op pinterest, op Facebook of gewoon in de winkel dan schrijf ik het op. De wishlist toevallig laten openliggen als je vriend voorbijkomt is dan de boodschap.
  • Films die ik goed vond, welke series ik wil volgen of al volgde en de bekeken seizoenen bijhouden. Als serie-verslinder vind ik dat een heel handige tool. En omdat ik nu en dan eens blog over netflixtips, hoef ik dan enkel terug te kijken in mijn schriftje.
  • Boeken die ik las. Voorlopig leeg… Moet ik dringend verandering in brengen. Damn you Netflix!
  • Uitnodigingen en kaartjes: van wie kregen we een kaartje voor kerst, verjaardag,…? De uitnodigingen en dus ook data voor communies, huwelijken en babyborrels op een rij.
  • Bill tracker: niet fijn, maar maandelijkse vaste kosten en andere facturen kregen hier ook een plaatsje. Wat werd al betaald deze maand en wat staat er ons nog te wachten? Rekeningen die per mail of post binnenkomen worden ook samen genoteerd zodat er niks vergeten wordt.

Per maand

  • Een nieuw maand een nieuw voorblad met een artistieke insteek. Ik geef toe, ik kan niet tekenen maar we doen ons best. Inspiratie haal ik voornamelijk op pinterest.
  • Opvang- en werkplanning, oorspronkelijk een maandplanner voor vanalles, maar voor mij werkte dit niet. De opvang van de kinderen zie ik graag in 1 overzicht met het werk, zonder andere afspraken tussen.
  • Slaap- en blogtracker: hoeveel uren slaap ik per dag en hoeveel uren spendeer ik achter mijn computer. Dat ik te weinig slaap dat is zo, daar probeer ik nu wat verandering in te brengen. Het komt harder aan als je het op papier ziet staan. Hoe lang ik per dag werk aan mijn blog, noteer ik om te weten of de tijd die ik erin steek evenredig is met de groei van mijn blog.
  •  Wekelijkse planners: zoals een gewone agenda, met een extra plaatsje voor een weekmenu en planning voor de week erna. Dus wat ik niet afwerkte, komt de week erna als eerste in de planning. Zo ben ik zeker dat alles ook afgewerkt wordt.
  • Memories: een leuke quote, kaartje, ticketje, toffe gebeurtenis, wat ik minder leuk vond,…één bladzijde om maandelijks herinneringen te bewaren. Heel leuk om eens naar terug te kijken. Washi Tape is trouwens ideaal om alles vast te maken of als bladwijzer te gebruiken.

 

Werkt dit nu voor mij?

Ja het werkt, maar niet altijd volgens de regels van de kunst. Ik pikte eruit wat ik handig vond. Iets wat ik een maand niet gebruik, komt er de maand erna gewoon niet meer in. Het is een persoonlijk werkmiddel en alleen ik kan weten wat werkt en wat niet werkt voor mij en mijn gezin. Dat ik nu niets meer vergeet is utopie. Soms schiet er mij wat te binnen en schrijf ik het niet meteen op, dan is het ook weg. Tijdens een drukke avondrush kan het al eens gebeuren dat ik nog zaken over het hoofd zie, maar het is al fel geminderd. Ik vind het vooral leuk dat alles op één zelfde plaats staat. Niet hier een lijstje, daar een kalender, op de frigo een briefje en in een lade een ander. Ik kan alles beter organiseren en ik slaap ook beter omdat ik minder pieker. Voorlopig is dit een handige tool en ik zal er zeker nog meer moeten in groeien om het me echt eigen te maken. Maar inderdaad, op dit moment werkt het heel goed voor mij.

Wie nieuwsgierig is naar meer lay-outs of andere collecties, check eens mijn pinterestfeed!

Hebben jullie ook een bullet journal of denken jullie eraan om er één bij te houden? En wat werkt wel/niet voor jullie? Of vinden jullie dat maar raar zo’n bullet journal bijhouden?

Babs

img_0706

 

 

 

 

13 gedachtes over “Mijn Bullet Journal en ik

  1. Lize zegt:

    Ik ben begin mei begonnen met een Bullet Journal. In het begin was ik super enthousiast en maakte ik elke dag een mooie daily etc. Nu ben ik aan het twijfelen ofdat dat wel dé manier is. Eenvoudiger kan ook leuk zijn, overzichtelijker en er kruipt minder werk in. In augustus ga ik het eens met een andere aanpak proberen.

    Like

    • babsupnext zegt:

      Misschien at het inderdaad beter vol te houden als je voor eenvoudig gaat, zo is dat toch bij mij. Ik vind het wel leuk die versieringen, maar niet te combineren met werk, gezin en blog.
      Veel succes met de herstart in augustus!

      Liked by 1 persoon

  2. Miss Pixie zegt:

    Thx om mij en mijn workshop te vermelden ❤ Hartjes!
    En wauwie, hij ziet er leuk uit! Top dat het voor je werkt. Ik ben zaterdag in een nieuwe begonnen (met een beetje hartzeer omdat ik echt verliefd was op mijn Toy Story Moleskine) & alles ook gewoon met een zwarte fineliner. Hier en daar wat pasteltintjes met mijn markers en vind het best geslaagd.

    Like

  3. lievelyne zegt:

    Ik deed al aan bullet journal maar de sierletters en de creatieve tekeningen dat kan ik niet 🙂 Hele leuke blog ! Ik ga je volgen op pinterest !

    Like

  4. benthebemelman zegt:

    Leuk om een kijkje in jouw bullet journal te nemen! Ik ben ook bezig met een bullet journal, superleuk om te doen. Ik maak vooral kleurrijke pagina’s, elke keer als ik er doorheen blader, word ik weer vrolijk 😊. En het fijne is inderdaad dat je hem precies zo kunt inrichten waar jij behoefte aan hebt!

    Like

    • babsupnext zegt:

      Als je je erover nadenkt, doe het. Enkel als je het eens probeert weet je of het iets voor jou is. En ik heb ook geen tekentalent hoor. Print iets uit van pinterest en je kunt zo aan de slag. Succes!

      Like

  5. mythoughtsfeeling zegt:

    Ik was ook met een bujo begonnen, maar dat ligt eindelijk nu bijna twee maanden stil. 😕
    Denk dat dat ook beetje komt omdat m’n stiefdochter m’n maand tracker zag en de eerste drie regels las en mij eigenlijk uitlachte: je gaat toch niet bijhouden Hoeilaart je iedere ochtend opstaat, of je make-up op doet etc. Ze vond het voor kleine kinderen….. hmmm
    En ik moet zeggen dat ik ook niet veel inspiratie heb en er toch wel wat tijd in gaat zitten aangezien ik wel van afwisseling en kleurtjes houd.
    Maar moet zeggen dat het wel rust geeft en m’n to do taken altijd wel netjes werden gedaan.
    Ga toch maar weer eens een poging wagen om er in te beginnen….

    Like

    • babsupnext zegt:

      Je niet laten van de wijs brengen door een tiener, die begrijpen niet dat we altijd met een vol hoofd zitten. Eens alles op een rijtje zetten op papier helpt voor mij en blijkbaar ook voor jou.
      Voor inspiratie zorgt pinterest en de facebookgroep Bullet Journal België.
      Probeer het nog maar eens 😉

      Liked by 1 persoon

      • mythoughtsfeeling zegt:

        Nee dat is ook zo. Wil daarom binnenkort er toch weer even voor gaan zitten. Ik probeer de inspiratie ook van Pinterest of Instagram af te halen. Heb ze zelf ook en heb daar ook m’n pagina’s van m’n bujo op staan. Maar ik verwacht misschien ook te veel van mijzelf. Wil het te netjes en mooi denk ik. 😉

        Like

Geef een reactie

